Open Access System for Information Sharing

Login Library

 

Article
Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학의 코로나-19 초기 대응과 수업 만족도 평가: 경북대학교의 비대면 학기 사례 KCI

Title
대학의 코로나-19 초기 대응과 수업 만족도 평가: 경북대학교의 비대면 학기 사례
Authors
KIM, SUNYOUNG박상훈이시철
Date Issued
2020-10
Publisher
학습자중심교과교육학회
Abstract
이 논문은 코로나19라는 초대형 재난 상황에서 우리나라 대학의 초기 대응을 살펴보되, 경북대학교를 중심으로 2020년 봄학기 비대면 수업의 학생만족도 등을 1차적으로 평가하였다. 우선, 정상수업이 이루어졌던 2019년과 견주어 핵심 교육수요층인 학생집단의 기말 강의평가를 비교하였다. 아울러, 감염병 확산 초기인 3월 말과 비대면 학기가 마무리된 7월 말을 비교하였다. 이를 바탕으로 시점별로 달리 나타난 강의평가의 변화, 예컨대 불만족의 요인을 짚어보았다. 팬데믹과 비대면 강의 모두 미증유의 경험으로서, 본 연구는 어디까지나 거점국립대 하나를 사례로 살펴본 초기 평가에 그쳐 연구 결과를 일반화할 수 없다는 한계를 지니지만, 2020년 가을학기 이후에도 계속될 가능성이 있는 비대면 수업의 효과성과 학생 만족도를 높일 수 있는 정책 시사점을 찾고, 대학교육의 바이러스 재난 대응에 대한 함의를 제공하려는 첫 번째 시도로서 의미가 있다. 더불어 교육 패러다임의 전환이 요청되는 시대에, 학생-교수-대학행정이 긴밀히 연결된 비대면 수업 및 성적관리는 학술적·실천적 논의의 가치가 높다. This paper examined the reponses of Korean universities to COVID-19 disaster in 2020, particularly focusing on student evaluations on untact classes at KNU, one of Korea’s largest national universities. We attempted to overview some critical issues regarding untact lectures in the spring semester. Then, upon discussing and analyzing student evaluations across three vantage points, we discovered meaningful disparities between the spring semesters of 2019 and 2020, and between late March and July of 2020. The discussion on probable factors that may have affected student dissatisfaction follows, based on comparison between regular classes and untact ones in 2020. This study, despite obvious limitations, is meaningful in that it is the first attempt to analyze the unprecedented class experiences and to provide some policy messages for higher education in responding to a severe virus disaster like COVID-19.
URI
https://oasis.postech.ac.kr/handle/2014.oak/122981
DOI
10.22251/jlcci.2020.20.20.993
ISSN
1598-2106
Article Type
Article
Citation
학습자중심교과교육연구, 2020-10
Files in This Item:
There are no files associated with this item.

qr_code

  • mendeley

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Views & Downloads

Browse